اشتباه ، مسئله ، مشکل برخورد نحوه برخورد

اشتباه ، مسئله ، مشکل: برخورد نحوه برخورد مجلس شورای اسلامی اخبار اجتماعی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اجتماعی بخت سیاه عروس تالاب‌های کشور عزیزمان ایران

نفس هایش به شماره افتاده. پیکر نیمه جانش در حال احتضار هست. لب های خشک و تاول زده اش، تنها با باریکه ای آب که زیاد شبیه کاریکاتور هست، گاهی تر می شود ولی دوبار

بخت سیاه عروس تالاب‌های کشور عزیزمان ایران

بخت سیاه عروس تالاب های ایران

عبارات مهم : ایران

نفس هایش به شماره افتاده. پیکر نیمه جانش در حال احتضار هست. لب های خشک و تاول زده اش، تنها با باریکه ای آب که زیاد شبیه کاریکاتور هست، گاهی تر می شود ولی دوباره روزش از نو می شود و روزی اش هم البته.

بخت سیاه عروس تالاب‌های کشور عزیزمان ایران

تالاب گاوخونی که روزی روزگاری به عروس تالاب های کشور عزیزمان ایران شهره بود و اهالی شرق اصفهان به داشتنش می نازیدند و به خود می بالیدند، سال هاست به بیمار نیمه جانی می ماند که حال و روزش، هر روز بدتر از دیروز می شود ولی هنوز نسخه ای جهت درمانش نپیچیده اند و صدای فریادهای حاصل از فوت تدریجی اش را نشنیده اند؛ مرگی که به گفته حمید ظهرابی، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی شرکت محیط زیست ناشی از برداشت ۹۰۰میلیون مترمکعب، زیاد از توان این حوزه آبخیز هست. او در گفت و گو با مهر افزود: همین عنوان هم باعث شده است تا گاوخونی خشک و به کانون گردوغبار تبدیل شود.

اگر این روند ادامه پیدا کند و اندک رطوبت نسبی باقی مانده در تالاب هم ته بکشد و کفگیرگاوخونی به کف دیگ بخورد، وضع وخیم تر از آنی می شود که اکنون هست. احمد خاتون آبادی، فعال محیط زیست و مدرس دانشگاه، چندی پیش در گفت وگو با سلامت نیوز بیان کرد: «دولت با ساخت تونل دوم کوهرنگ، تنها می توانست حدود ۳۵۰میلیون متر مکعب، آب تملک و به صنعت بفروشد؛ درحالی که حدود یک میلیارد مترمکعب زیاد در سال فروخته هست؛ به این معنا که حقابه کشاورزان و تالاب فروخته شده؛ ضمن اینکه در بالادست هم آب برداشت می شود.

نفس هایش به شماره افتاده. پیکر نیمه جانش در حال احتضار هست. لب های خشک و تاول زده اش، تنها با باریکه ای آب که زیاد شبیه کاریکاتور هست، گاهی تر می شود ولی دوبار

وزارت نیرو حقابه تالا را به میزان ۱۷۰میلیون مترمکعب مشخص کرده است ولی کارشناسان معتقدند که اگر تنها ۱۰۰میلیون مترمکعب هم به آن تخصیص داده شده است دهند، بخشی از تالاب احیا خواهد شد.» در تمام این سال ها که گاوخونی و اهالی شهر ورزنه خشکسالی را با پوست و استخوان شان، احساس می کردند، وعده و وعیدهای بسیاری در رابطه با احیای این تالاب از زبان بسیاری از مسئولان جاری شد. معصومه ابتکار، رییس سابق شرکت حفاظت از محیط زیست هر بار که به اصفهان می آمد و از نزدیک به مشاهده اوضاع اسفبار این تالاب می پرداخت، قول های خوش آب و رنگی به اصفهانی ها می داد که هیچ گاه، محقق نشد و هر بار به هنگامی که دیگر موکول شد ولی تا به این لحظه، راه به جایی نرسیده؛ هنگامی که که از نظر بسیاری از فعالان حوزه زیست، جهت احیای تالاب، مثل طلا می ماند و هر لحظه اش غنیمت هست. به رغم اینکه طرح حفاظت از تالاب های کشور عزیزمان ایران با همکاری شرکت حفاظت از محیط زیست ایران، صندوق تسهیلات جهانی و برنامه توسعه ملل متحد از سال ۲۰۰۵ شروع شد و تدوین برنامه جامع مدیریت ۱۲تالاب کشور انجام شد و براساس اعلام مرکز آمار شرکت ملل متحد بروشور جدیدش در شهریور ۹۶ منتشر شد.

دریغ از عزم جدی

نکته تاسف بار عدم ذکر نام تالاب گاوخونی در این طرح است که نشان از بی توجهی شرکت حفاظت محیط زیست در ادوار متفاوت به این تالاب بحران زده هست. اگرچه به واسطه اعتراضات و پیگیری های محلی، مطالعاتی به صورت مستقل جهت این تالاب انجام شد ولی همچنان بی مهری های عمیق دولت به تالاب بین المللی گاوخونی ادامه دارد.

بخت سیاه عروس تالاب‌های کشور عزیزمان ایران

این گونه که او می گوید: «با توجه به جذب و مدیریت بودجه ۶. ۱۵ میلیون دلاری این طرح، شفافیت هزینه ها و چگونگی توزیع بودجه بین تالاب های کشور مهم هست؛ به خاص مقایسه بودجه اختصاصی به تالاب گاوخونی در مقایسه با دیگر تالاب ها.» پیشرفت خشکسالی و بحران بی آبی در شرق اصفهان موجب ضرر و زیان بسیاری به کشاورزان، همچنین کوچ اضطراری آنها به شهرها یا روستاهای مجاور شد؛ حالا ولی ناهید تاج الدین، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از عنوان دیگری سخن به میان می آورد؛ موضوعی که نمی توان صحبت کردن از آن را از زبان وکیل اصفهانی ها در مجلس، خوشایند فرض کرد یا بابتش افسوس خورد! آن طور که او به ایمنا می گوید: «یکی از توانایی های شرق اصفهان جهت گردشگری، گردشگری سیاه است و با توجه به پیشروی کویر و مردن بیش از ۵۰۰ میلیون درخت طی یک بازه زمانی چهارساله، تالاب گاوخونی می تواند مکان گردشگری سیاه باشد لیکن در چند سال اخیر، گردشگری سیاه در دنیا رواج یافته است که نشانه گردشگران از پرداختن به آن، تفریح و خوشگذرانی نیست، بلکه آنها مکان هایی را جهت گردش گزینش می کنند که چندان خوشایند نیستند و حتی گاهی گردشگران را به غم فرو می برند! این نوع گردشگری، «گردشگری سیاه»، تلخ یا غمبار نامیده می شود و من اعتقاد دارم این بلای طبیعی و ترساندن را حتی می توان در شرق به وقت بدل کرد.»

اندکی تامل راجع به سخنان تاج الدین نشان می دهد نه تنها تاکنون تصمیمی جهت احیای گاوخونی گرفته نشده که به نظر می رسد هیچ عزم جدی هم در این راستا وجود ندارد؛ حتی به رغم شعارهای قشنگی که در دولت دوازدهم در آستانه انتخابات راجع به جان بخشیدن به عروس تالاب های کشور عزیزمان ایران شنیده می شد؛ عروسی که این روزها لباس سیاه به تن کرده و در حجله خشکسالی چشم انتظار است.

نفس هایش به شماره افتاده. پیکر نیمه جانش در حال احتضار هست. لب های خشک و تاول زده اش، تنها با باریکه ای آب که زیاد شبیه کاریکاتور هست، گاهی تر می شود ولی دوبار

وقایع اتفاقیه

واژه های کلیدی: ایران | تالاب | اصفهان | گردشگری | گردشگری | اخبار اجتماعی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار